Luwe Stek-bewoners: ’Geen stiekem gedoe meer’

Gedoogbeleid, Gemeente, handhaving
Nieuwsberichten
Plaats reactie
jan
Berichten: 14
Lid geworden op: 08-03-2012 17:27

Luwe Stek-bewoners: ’Geen stiekem gedoe meer’

Bericht door jan » 09-10-2014 09:01

Luwe Stek-bewoners: ’Geen stiekem gedoe meer’

Door Richard Zut - 3-10-2014, 0:01 (Update 3-10-2014, 13:41)

Een deel van de 40 Luwe Stek-bewoners: ,,Blij met de nieuwe Schager regels.’’ Met vlnr: Ina en Martin Groen, Marsha Schenker, Wim en Joke Dool, en Ferry Drent. Foto John Oud/Pierre Mettes
WAARLAND - De sfeer onder de mensen die permanent wonen in een chalet op recreatiepark De Luwe Stek in Waarland is uitstekend. ,,Het is één grote familie hier. De sociale controle is groot, en we zorgen ervoor dat het terrein ook buiten de vakantieseizoenen om goed bewaakt wordt. Het zou alleen wel heel fijn zijn als niemand hier meer verstoppertje hoeft te spelen, omdat de gemeente elk moment kan komen controleren of ze hier wel legaal wonen.’’

De door velen felbegeerde permanente woonvergunning hebben Wim Dool (64) en zijn vrouw Joke (59) allang in bezit; zij woonden er al ver voor juli 2005 en verkregen van de toenmalige gemeente Harenkarspel dan ook een persoonlijke gedoogbeschikking.

,,We hebben hier eerst een soort van ’illegaal’ gewoond. Maar destijds was het zo dat je een beschikking kon krijgen als kon aantonen dat je was aangesloten op alle nutsvoorzieningen én voldeed aan het Woonbesluit. Toen ze kwamen kijken, waren ze gauw klaar. Het ziet er allemaal tiptop uit, nietwaar? Dat geeft wel een stuk rust, ja. Ik zal blij zijn als ook de andere bewoners hier zo’n beschikking krijgen. Geen stiekem gedoe meer.’’

Gevraagd
Ook de 71-jarige Jan Mulder loopt glimlachend langs: ,,Ik woon al 28 jaar op dit park. Destijds kwam Harenkarspel inwoners te kort om een zeker minimumaantal te behalen, en werd me zelfs gevraagd om hier te gaan wonen. Dus die beschikking heb ik al heel lang. Die gaat er wel af, zodra ik hier vandaan ga. Maar het is hier heerlijk, dus ik heb beslist geen plannen in die richting.’’

Wim en Joke zijn in gezelschap van de buren Ferry Drent (54), Marsha Schenker (65) en het echtpaar Ina (63) en Martin Groen (66). Allemaal mensen die permanent wonen op De Luwe Stek, maar nog zonder persoonlijke gedoogbeschikking die ze tot nu toe alleen konden krijgen als ze er vóór 1 juli 2005 waren komen wonen.

In de rats
Het echtpaar Groen streek in Waarland neer in 2012, Drent woont er ook alweer bijna negen jaar, en gepensioneerd AMC-verpleegkundige Marsha Schenker verruilde in 2007 Amsterdam voor haar koopchalet op De Luwe Stek.

De op Aruba geboren Schenker: ,,Ik heb best wel vaak in de rats gezeten, maar als deze nieuwe regels van de gemeente Schagen doorgaan haal ik opgelucht adem. Want ja, je bent ergens toch bang dat ze je een keer aanschrijven dat je weg moet. En ik woon met ontzettend veel plezier in Waarland, waar ik bijvoorbeeld ook lid ben van de tennisclub en nog 2,5 jaar als postbode heb gewerkt.’’

Ferry Drent zegt bij het vernemen van het nieuws dat Schagen de peildatum voor een persoonlijke beschikking voor permanente woonbestemming verlegt naar januari 2013, dat er een enorme last van zijn schouders afvalt: ,,Ik ben wel eigenaar van een chalet hier, en sta net als de meesten hier ingeschreven bij de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) van de gemeente Schagen. Maar als puntje bij paaltje komt mag ik hier niet permanent wonen. Dat knaagt toch aan je.’’

Wim en Joke Dool zien nog een ander voordeel aan de nieuwe eenduidige regels in Schagen: ,,Je zult dan een stuk minder woningnood en illegale verhuur hebben.’’


Bron : NHDB

Plaats reactie