Pijnlijk vertrek na 'warm welkom'

Gedoogbeleid, Gemeente, handhaving
Nieuwsberichten
Plaats reactie
ingrid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12-03-2012 20:48

Pijnlijk vertrek na 'warm welkom'

Bericht door ingrid » 15-09-2014 18:52

DOORNSPIJK - Ze wijst naar het onkruid dat tussen de tegels omhoog steekt en de tuin aan het overnemen is. "Het is een oerwoud", zegt Els van Rossem (67). "Ik doe er niets meer aan. Wat heeft het voor zin?"

Half verscholen achter een tak, staat een bordje 'te koop'. Tja, Van Rossem moet ervan af, haar chalet op recreatiepark Dennenrhode in Doornspijk. Ze wil het niet, maar ze heeft geen andere keuze. En ze is niet de enige, meerdere eigenaren van een huisje zullen moeten vertrekken. Volgens de gemeente Elburg wonen ze permanent in het park in het bos. En dat mag hier niet.

Van Rossem en twee andere gedupeerden willen hun verhaal wel doen. Anoniem en niet herleidbaar naar de persoon, in het geval van laatstgenoemden. Op advies van Madelon van Hartingsvelt van de BVVW (Belangenvereniging Vrij Wonen), die zich in het dossier 'Dennenrhode' heeft vastgebeten. Het kan tegen ze gebruikt worden, legt ze uit. Van Rossem is al naar buiten getreden. "Mij maakt het niet meer uit", zegt ze met een wrange glimlach.

Ze woont al voor de eeuwwisseling op Dennenrhode, heeft zich in 2003 'netjes' laten inschrijven bij de gemeente. Dat ging jaren goed, totdat Elburg enkele jaren geleden een controleur naar het park begon te sturen. En bij de 31 controles was ze 29 keer 'thuis'. "Wij noemen 'm de beroepsgluurder", zeg Van Rossem. "De eerste keer begon hij een praatje: 'Goh, wat woont u hier leuk'. Een smoesje natuurlijk. Ik zei: maar de gemeente wéét toch dat ik hier woon?"

Of de gemeente het toen al wist, is de vraag. Nu wel. Van Rossem kreeg een dwangsom opgelegd en de teller is opgelopen tot zo'n 35.000 euro. "Toen ik terugkwam van vakantie, belde een notaris en zei dat hij mijn chalet wilde veilen. Toen werd ik heel boos."

Goed, ze heeft op het park gewoond, maar dat deed ze niet stiekem, legt ze meerdere keren uit. "Jarenlang is er niets aan de hand en nu moet ik weg. Ik snap het niet." Een lotgenote vult aan: "Ik woon hier sinds 2006 en tot 2012 ben ik nooit aangeschreven door de gemeente. Toen ik me inschreef, kreeg ik zelfs een welkomspakketje! Na acht jaar sturen ze me weg. Dan ben je toch wel eens geaccepteerd?"

De BVVW neemt het op voor Van Rossem en de anderen door onder meer brieven naar de gemeente te sturen. "Ons doel is dat permanent wonen wordt toegestaan op niet-commerciële parken, zoals Dennenrhode", zegt Van Hartingsvelt. "We zouden graag zien dat dit soort parken een dubbele bestemming krijgt."

Plaats reactie